Categorieën
Over podcasten

Waarom een podcast en voor wie dan?

De rede waarom we een podcast beginnen uitgelegd in dit artikel.

Als je begrijpt dat je met het creëren van content waarde kunt toevoegen aan een merk of idee – zoals het Coach Ball platform – dan zou een podcast één van de mogelijkheden kunnen zijn. Maar waarom dit middel kiezen?

  • Podcasten is de perfecte manier om bestaande of nieuwe volgers aan te spreken.
  • Podcasten kunnen we zelf en hoeven we niet uit te besteden.
  • Podcasts zijn laagdrempelig en overal te beluisteren. Je hoeft geen tijd te vragen van mensen die exact op een bepaald moment ergens moeten zijn zoals bij een seminar of workshop.
  • Onderzoek wijst uit dat 61% van de luisteraars producten of diensten aanschaft nadat ze genoemd worden in een podcast. Dit schept mogelijkheden.

Eén van de waardevolste eigenschappen van podcasten is de intieme relatie die je kunt opbouwen met je luisteraars. Luisteraars spenderen makkelijk 30 minuten of meer je aan jouw merk, in hun eigen tijd. Deze tijd is met de huidige snelheid van sociale media uitzonderlijk zeldzaam te noemen en geeft je een kans om met de luisteraars een deep-dive te nemen. Deze podcast-eigenschappen zijn ook ideaal om nieuwe relaties op te bouwen. Met deze vorm van creatie denken we ons netwerk te kunnen vergroten, maar ook onze eigen knowledge te kunnen delen en er nieuwe kennis mee op te doen. #winwin

Doelgroep

Onze doelgroep bestaat uit:

  • Honk- en softbal-liefhebbers
  • Beginnende honk- en softbaljeugdcoaches
  • Gevestigde honk- en softbalcoaches
  • Coaches van andere sporten die herkenning horen

Het zou fantastisch zijn als we naast de bovenstaande primairen doelgroepen, ook nieuwe groepen via Spotify kunnen aanspreken. Hieronder een doelgroep-definitie die overeenkomt met de onze:

Locatie: Nederland
Taal: Nederlands
Leeftijd: 18 tot 55
Geslacht: Mensen in alle vormen en maten 😉
Interesses: Honkbal, Softbal, Honkbalknuppel, Coach, Coaching, Minor league baseball, Baseball, MLB, Little League Baseball, Triple A (Baseball), Softball, Fastpitch softball, i love softball, etc etc etc
Relatiestatus: Onbelangrijk
Opleidingsniveau: Onbelangrijk

Geschatte doelgroepgrootte: 953.700 – 1.100.000 (op basis van Facebook target groups).

Wanneer stoppen?

Het eerlijke verhaal: wanneer start je iets en wanneer stop je iets?

Waarom zouden we stoppen met dit platform of podcast? Het lastige aan een podcast is dat je geen directe conversie-metingen kunt doen. Dat maakt het lastiger om te zeggen: “deze x waarde heeft het“. Natuurlijk weet je het aantal luisteraars en streams, maar hoeveel nieuwe energie krijg je ervan en hoeveel energie kost het? Als dit niet in balans is, dan zou het kunnen gaan knellen.

Het is daarom belangrijk voor ons om het podcasten zo efficiënt mogelijk te maken. Liefst geen mega-edits en ook geen ingewikkelde intro’s en outro’s. Het moet vooral ook leuk blijven, een hobby of beter gezegd: een passie (ook al hebben we een serieuze set aan apparatuur gekocht).

Het voorbereiden proberen we zo minimaal mogelijk te houden en we hebben een een vaste structuur voor iedere aflevering. We werken met een template, wat sneller en natuurlijker werkt.

Al met al dus een leuke uitdaging, we kijken er naar uit.

Veel luisterplezier!

Geef een reactie